Iedereen met een smartphone heeft wel eens ervaren hoe storend het kan zijn als je even snel met je smartphone informatie wilt opzoeken op een website die niet mobiel toegankelijk is gemaakt. Je bent dan aan het 'zoomen', 'pannen' en 'scrollen' op het scherm van je telefoon voordat je een enkele alinea hebt kunnen lezen...
Het tijdperk waarin het bekijken van websites alleen is voorbehouden aan desktop computers is -met de intrede van smartphones, tablets en G3 netwerken- verleden tijd. Rond 2006 begon deze ontwikkeling voor het grote publiek, toen kwamen de eerste mobiele apparaten op de markt voor consumenten. In 2011 en 2012 is de afname van het aantal smartphones explosief gestegen, mede door betere toegankelijkheid van G3 netwerken. Geschat wordt dat er nu wereldwijd 1 miljard smartphones worden gebruikt. Verder blijkt uit zeer recente metingen dat op dit moment ruim 10% van alle internetverkeer afkomstig is van mobiele apparaten als smartphones en tablets, een stijging van 5% ten opzichte van één jaar eerder. Het fenomeen 'mobiele bezoeker' is niet te negeren, sterker nog: zal een leidende factor worden op het internet!
Websites worden ontworpen met een bepaalde display resolutie als uitgangspunt. Op basis daarvan worden o.a. afmetingen bepaald van navigatie/menu-structuur, grafische elementen, afbeeldingen, lettertypen, etc. In de afgelopen jaren was er een duidelijke trend voor websites met een vaste breedte, zodat een website en zijn content altijd op dezelfde manier werd gepresenteerd. Voor desktop display is dit ideaal, maar die vaste breedte is voor mobiele apparaten juist een probleem; uitgezoomd op volledige website-breedte is de content niet goed leesbaar en ingezoomd op leesbaarheid van de content zijn tekstregels en afbeeldingen niet volledig zichtbaar op het scherm van je mobiele apparaat. Onnodig veel 'zoomen', 'pannen' en scrollen zijn het gevolg, een hinderlijke ervaring en een drempel voor de toegankelijkheid van de website...
Als bedrijf wil je niet dat bezoekers deze ervaring hebben bij jouw website. Bij webshops is het zelfs een dusdanig ernstige belemmering voor de functionaliteit, dat het ten koste gaat van omzet. Zorg er daarom voor dat jouw bedrijfswebsite compatible is voor mobiele weergave!
Correcte mobiele weergave van een website kan technisch gezien op verschillende manieren. MOOPA kiest voor 'responsive webdesign'. Hierbij wordt reeds in de ontwerpfase van een website en/of webshop óók mobiele bezoeken als uitgangspunt genomen. De website wordt modulair en schaalbaar opgebouwd, zodat bij verschillende schermbreedtes de content altijd leesbaar is. Gebruik wordt gemaakt van o.a. intelligente scripting en zogenaamde media queries, zodat de website zich automatisch aanpast aan de schermbreedte van het mobiele apparaat óf desktop computer waarmee de website wordt bekeken. Alle content (afbeeldingen én tekst) komt dan geschaald en leesbaar in de volle breedte van je (mobiele) scherm, zodat je eenvoudig door alle content heen kan 'swipen', zoals je dat graag op je telefoon doet! Het bijkomende voordeel van responsive webdesign ten opzichte van bijvoorbeeld separate mobiele websites is, is dat het een zeer voordelige en goedkope oplossing is!
Heb je meer vragen of ben je geinteresseerd in een mobiele website voor jouw bedrijf? Neem dan contact op! Of stel internet expert Martin van Dam vrijblijvend een vraag!
In de afgelopen week heb ik gewerkt aan een efficiente koppeling tussen Lightspeed en Logistieke services van een lokale transporteur in Alphen aan den Rijn. De opdracht was om een geautomatiseerde data-koppeling te realiseren tussen een Lightspeed platform van een internationale groothandel en de software van deze transporteur. Lees meer...
Scholen in het basisonderwijs gebruiken steeds meer hun website voor het informeren van ouders, denk aan nieuwsbrieven, mededelingen, nieuws, fotoalbums en reportages. Als basisschool is het belangrijk dat u een overzichtelijke en toegankelijke website heeft, ook voor mobiele apparaten zoals smartphones en tablets.
Lees meer...